صفحه اصلیمشتری خدمات ,خوش آمدید.شما اینجا هستید: آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی1403/01/10ورود به سیستم
کد خبر: 1017تاریخ انتشار خبر: 11/02/1401 - 9:26تعداد بازدید: 412

آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی


ثبت دستگاه، فقط به صورت حضوری در گمرک

مسافران سفرهای خارجی، دقت داشته باشند درصورتی‌که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نموده‌اند و تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام نمایند. برای ثبت دستگاه، مسافر باید دستگاه خود را در مبادی ورودی در لحظه ورود به کشور به‌صورت حضوری اظهار کند.

مراحل ثبت گوشی مسافری به ترتیب زیر می‌باشد:

 

مرحله اول: اظهار حضوری

مسافران سفرهای خارجی، در صورتی که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نموده‌اند و تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید باید دستگاه خود را در مبادی ورودی در لحظه ورود به کشور به صورت حضوری اظهار کند. در این مرحله اطلاعات مربوط به مسافر و دستگاه سیم‌کارت‌خور توسط گمرک ثبت و تایید می شود. این اطلاعات شامل شناسه یا شناسه های مربوطه به دستگاه سیم‌کارت‌خور (اظهار از روی جعبه دستگاه)، نام و نام خانوادگی مسافر، کد ملی مسافر ایرانی (شناسه فراگیر اتباع)، شماره تماس مسافر و سایر اطلاعات مربوط به گوشی دستگاه سیم‌کارت‌خور می باشد.

 

مرحله دوم: پرداخت عوارض گمرکی دستگاه سیم کارت خور

اتباع: صرفاً پس ‌از انقضا مدت یک‌ماهه از تاریخ حضور اتباع در کشور، نسبت به رجیستری دستگاه سیم‌کارت‌خور خود به‌صورت "حضوری (شخص مسافر)" و در نزدیک‌ترین گمرک اجرایی مسافری اقدام نمایید.

مسافر ایرانی: پس از اظهار حضوری دستگاه در گمرک در لحظه ورود به کشور، مسافر ایرانی یک ماه فرصت دارد تا با مراجعه به سایت گمرک نسبت به پرداخت عوارض دستگاه، اقدام نماید.

 

راهنمای پرداخت عوارض گمرکی دستگاه سیم‌کارت‌خور در سایت گمرک:

پس از ورود به سایت اینترنتی گمرک، در صفحه اول شناسه (imei) دستگاه خود را وارد نمایید.

شناسه (imei) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل‌رؤیت است. برای انجام کلیه فرآیندها، باید 15 رقم ابتدایی این شناسه (imei)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و ...) استفاده شود.

در دستگاه‌های معتبر و استاندارد، هر سه شناسه (imei) درج شده در هر سه محل، با یکدیگر یکسان است. بنابراین دقت داشته باشید که عوارض را برای شناسه (imei) واقعی دستگاه‌تان پرداخت کنید، چون در صورت رخ دادن اشتباه در وارد کردن شناسه (imei)، امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت.

ثبت تمام شناسه (imei) های دستگاه در گمرک

دقت داشته باشید چنانچه دستگاه شما دوسیمکارته (دارای دو شکاف برای قرار دادن سیم کارت) است، با استفاده از علامت مثبت (+) سبز رنگ در پایین کادر سفید، حتماً سایر شناسه‌ (imei)ها را نیز وارد نمایید. پس از تکمیل اطلاعات، گزینه دریافت اطلاعات از سامانه همتا را انتخاب کنید.

خطای استعلام imei از سامانه همتا

برای آشنایی با خطاهای سامانه و راه حل‌ها، می‌توانید صفحه خطاهای "استعلام شناسه از سامانه همتا" را ملاحظه نمائید.

 

در مرحله بعدی پاسخ استعلام از سامانه همتا نمایش داده می‌شود، اگر برند و مدل نمایش داده شده با برند و مدل دستگاه شما مطابقت دارد، گزینه ادامه را انتخاب کنید، در غیراین صورت با پشتیبانی سامانه همتا 096366 تماس حاصل فرمایید.

 

در مرحله بعدی، نوع دستگاه، برند، مدل و مشخصات فنی را به درستی انتخاب کنید.

یکسان بودن برند و مدل انتخاب شده با دستگاه

دقت داشته باشید چنانچه اطلاعات انتخاب شده در این مرحله با دستگاه انطباق نداشته باشد با وجود پرداخت عوارض، امکان دارد دستگاه شما ثبت نگردد.

بنابراین حتما در ورود اطلاعات و انتخاب برند و مدل، نهایت دقت مبذول گردد.

 

پس از انتخاب برند، مدل و مشخصات فنی، باید اطلاعات هویتی مسافر وارد شود. دقت داشته باشید حتماً باید شماره سیم‌کارت، کد ملی و شماره گذرنامه وارد شده، متعلق به شخص مسافر باشد. در غیر این صورت سایت گمرک، به مرحله بعد نخواهد رفت.

 

در ادامه یک کد امنیتی به شماره سیم‌کارتی که در مرحله قبل وارد شد، ارسال می‌گردد. این کد باید در قسمت مربوطه وارد شده و گزینه ادامه انتخاب شود.

 

در این مرحله سایت گمرک، شناسه پرداخت و مبلغ تعیین‌شده حقوق و عوارض گمرکی و اطلاعات هویتی را نمایش می‌دهد. در صورت تایید اطلاعات گزینه پرداخت را انتخاب کنید در غیراین صورت بنا به تغییرات مورد نیاز گزینه حذف یا برگشت به مرحله اول را انتخاب نمایید.

 

با انتخاب گزینه پرداخت، صفحه پرداخت اینترنتی نمایش داده می‌شود. در این مرحله لازم است تا درگاه پرداخت اینترنتی انتخاب شود.

 

در نهایت با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حقوق و عوارض گمرکی تعیین‌شده پرداخت می‌شود.

 

پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن این فرآیند نمایش داده می‌شود.

دقت داشته باشید حتماً کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت دستگاه خود در سامانه همتا نزد خود نگه دارید.

 

پس از تکمیل فرآیند خرید به سایت گمرک برمی‌گردید و پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت شناسه دستگاه نمایش داده می‌شود. پس از نمایش این پیغام گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اگر در این مرحله گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب نکنید اطلاعات شما برای سامانه همتا ارسال نخواهد شد و لذا کد فعالسازی دستگاه به صورت آنی برای شما پیامک نخواهد شد.

 

پس از انتخاب گزینه ارسال اطلاعات به همتا پیغام زیر نمایش داده می‌شود.‌

 

مرحله سوم : دریافت کد فعال سازی

پس از ارسال اطلاعات پرداخت عوارض دستگاه از گمرک به همتا، یک پیامک برای شماره تماس مسافر اعلام شده در مرحله اول (شماره اعلام شده به گمرک در لحظه ورود و اظهار دستگاه) پیامکی از سمت سامانه همتا به یکی از مضامین زیر ارسال می شود:

1- چنانچه شماره تماس اعلامی مسافر به نام خود مسافر باشد کد فعال سازی برای شماره اعلامی ارسال خواهد شد.

2- چنانچه شماره تماس اعلامی مسافر به نام شخص مسافر نباشد در پیامک ارسالی از مسافر درخواست می شود تا نسبت به تهیه سیم کارتی به نام شخص مسافر اقدام نمایید. بعد از تهیه سیم کارت مذکور، مسافر می تواند با تشکیل کارتابل در سامانه همتا و مراجعه به قسمت اطلاعات ثبت مسافری مطابق عکس زیر کد فعال سازی را دریافت می نماید.

توجه: چنانچه مسافر در لحظه ورود شماره تماسی اعلام نکرده باشد، باید به کارتابل خود در سامانه همتا مراجعه کرده و در قسمت اطلاعات ثبت مسافری مطابق عکس زیر کد فعال سازی را دریافت نماید.

 

ضرورت فعالسازی دستگاه

پس از مشاهده و دریافت کد فعالسازی، لازم است دستگاه را برای خود فعال کنید. برای اینکار آموزش فعال‌سازی دستگاه را مشاهده نمایید.

اقدامات لازم در صورت عدم دریافت کد فعال سازی از همتا با وجود ثبت دستگاه در گمرک

این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت عوارض گمرکی اقدام نماید، اما گمرک ج.ا.ا با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند. بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمی‌گردد.

سامانه همتا پس از دریافت اطلاعات ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه imei، موجود بودن هر دو شناسه دستگاه‌های دوسیمکارته، موجود بودن شماره سیمکارت جهت ارسال کد فعالسازی و . . .) را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیسترکردن دستگاه و ارسال کد فعالسازی برای فرد متقاضی اقدام می‌نماید.

بنابراین، اگر عوارض دستگاه خود را پرداخت نموده اید اما دستگاه شما هنوز در سامانه همتا ثبت نشده است، باید موضوع را از گمرک پیگیری نمایید تا در صورت نیاز به تکمیل یا ویرایش اطلاعات، اقدامات لازم انجام گرفته و اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال گردد.

خاطر نشان می شود، در زمینه ثبت دستگاه مسافری و اصلاح و ویرایش اطلاعات هویتی مسافر و دستکاه ایشان، نیاز به هیچ گونه ارتباطی با همتا نبوده و به محض اینکه اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال شود، مشکل حل خواهد شد.





نام:
آدرس پست الکترونیکی:
نظر: *
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 
×
Powered By Sorooshan Co